Actualizado el 13/09/2023 17:37 Compartir
L’associació cultural El Mirall, que publica la revista del mateix nom, i la Institució Francesc de Borja Moll, continuadora de la tasca d’aquest filòleg, faran reviure les Rondalles mallorquines d’en Jordi des Racó amb la Fira de ses Rondalles, un intens programa d’activitats, adreçat preferentment al públic familiar. Es durà a terme dissabte 16 de setembre, al llarg de tota la jornada, a diferents escenaris de Santa Maria del Camí, amb el suport dels ajuntaments de Santa Maria i de Manacor i del Consell de Mallorca. La Plaça de la Vila en serà l’espai central.
Antoni Mir, de la Institució Moll, ha destacat avui que “Santa Maria és terra de llegendes i rondalles”, en presentar als mitjans de comunicació aquesta iniciativa. Hermosinda Mariño, directora general de Promoció Sociocultural del Consell de Mallorca, ha subratllat la “importància per a la cultura de Mallorca” de les rondalles, “transmeses de pares a fills”, i ha animat tothom a assistir-hi a la Fira. Paula Asegurado, regidora de Promoció Cultural i Econòmica de Manacor, ha ressaltat el vincle de mossèn Alcover amb el seu municipi, que aporta a aquesta celebració dues grans escultures de sengles rondalles, En Joanet de sa gerra i La flor romanial, de l’artista manacorí Antoni Galmés. Per últim, el batle de Santa Maria, Nicolau Canyelles, ha assegurat que “les rondalles donen molt de joc i les hem de conservar per a que les generacions futures en gaudeixin com ho hem fet nosaltres”.
La Fira de ses Rondalles es planteja com una iniciativa intergeneracional, perquè s’adreça a persones de totes les edats; intercultural, perquè pretén acostar-se a col·lectius de diverses cultures i procedències, residents a Mallorca; i interdisciplinària, perquè reuneix manifestacions de tota mena: contacontes, música i ball, gegants i capgrossos, tallers, gastronomia i paradetes i passejades.
Aquest intens programa és continuació del projecte ‘Rondalla encadenada’, que es va dur a terme el 2022, amb l’objectiu de retre homenatge als 246 narradors, de diferents localitats mallorquines, que varen transmetre les rondalles a Antoni Maria Alcover, ‘Jordi des Racó’, i així les varen salvar de la desaparició. Les rondalles, de les quals s’ha culminat recentment la seva edició comentada, a càrrec de Josep A. Grimalt i Jaume Guiscafré i publicada per Nova Editorial Moll, representen una tradició genuïnament mallorquina, però que al mateix temps connecta amb les cultures i mitologies de tot el món. La Institució Moll ha sol·licitat la seva declaració com a patrimoni cultural immaterial de Mallorca.
L’objectiu de l’associació El Mirall i la Institució Moll, amb la Fira de ses Rondalles, consisteix en fomentar el coneixement de les nostres tradicions orals i la seva pervivència, en particular entre els sectors més desconeixedores d’elles. Així com fomentar la lectura en català, començant per aquestes històries que han servit a generacions de mallorquins per introduir-se en aquesta.
Contacte
Antoni Mir (Institució Francesc de Borja Moll) 607 07 49 35
antonimir56@gmail.com
FIRA DE SES RONDALLES – PROGRAMA
10.00h, Ses Cases des Mestres - Plaça de la Vila: Passacarrers des de Ses cases des Mestres cap a la Plaça de la Vila de la colla de gegants de Santa Maria, plantada a la Plaça de la Vila.
10.30-11.00h, Plaça de la Vila: Pregó (Mateu Morro) i sus! de la Fira
11.00-13.00h, Carrers del poble: Itinerari guiat "Llegendes i rondalles de Santa Maria del Camí", a càrrec de Mateu Morro. Punt de trobada: Plaça de la Vila.
11.00-11.40h, Pati de Ca S'Apotecari: Conta rondalles Geganter a càrrec de la Colla de gegants de Santa Maria
11.30-12.30h, Plaça de la Vila: "Rapeja una Rondalla", taller familiar amb la Fada Despistada
12.30-13.30h, Biblioteca Cas Metge Rei: Lectura de rondalles
14.00h, Plaça de la Vila - Ses Cases des Mestres: tornada dels gegants cap a Ses Cases des Mestres
17.30-18.30h, Plaça de la Vila: "En Joanet de Sa Gerra" a càrrec de Teatrix
18.30-19.30h: Plaça de la Vila: Conta rondalles "La Flor Romanial musicada", a càrrec de Pep Toni Ferrer
19.45 - 20.15h, Plaça de la Vila: actuació dels dimonis de Factoria de Por
21.00-22.30h, Plaça de la Vila: Actuació de Rissaga i ballada popular
Paradetes:
- Paradeta de la Colla de gegants. Venda dels contes "Na Maria de Coanegra" i "En Soler el Bandejat"
- Paradeta de l'Associació Joves per la Cultura. Venda de menjar de rondalla: coca de trempó i coca d'albercoc
- Paradeta de llibres a càrrec de llibreria S'Estany de Santa Maria
- Paradeta de "Vins de rondalla" amb tast a càrrec de Mallorcària
Se reforzará en los próximos meses la presencia del producto agroalimentario local en las ferias de las Illes Balears
Educació ejecuta obras de emergencia en el CEIP Can Misses de Eivissa por valor de más de 115.000 euros para reparar los daños de la DANA
Son Espases es un referente en la aplicación de los últimos avances en cardiología
Impulsan la autonomía de 71 mujeres extuteladas a través de los servicios de vivienda y acompañamiento de Amaranta
Las Illes Balears han reducido su deuda en 510 millones en esta legislatura
Victoria estelar del RCD Mallorca ante el Real Madrid (2-1)
El PP Balears propone simplificar los trámites para las familias numerosas y ampliar la vigencia de sus títulos
El Govern impulsa la renovación de la red de agua desalada en Eivissa y un nuevo depósito regulador de 60.000 m³
El Consell de Mallorca invierte más de 230 mil euros para reforzar el Servicio de Bomberos de Mallorca
Amplían los plazos de las ayudas del PITEIB para garantizar la ejecución de los proyectos y el cobro de las subvenciones energéticas
El IBDONA publica un mapa digital e interactivo que recoge todos los recursos de apoyo y prevención en casos de violencia contra las mujeres de las Illes Balears
1.740.000 euros en la modernización de la depuradora de Son Servera, procedentes de fondos ITS
Presentan una nueva guía para identificar los rastros de la fauna en los bosques de las Illes Balears y acercar la cultura forestal a la ciudadanía
El Govern y la UIB impulsan el Espai COTIB para avanzar hacia un territorio inteligente en las Illes Balears
El Govern adjudica por 13,7 millones las obras de conducción de agua potable entre Petra y Manacor
Raixa acogerá actividades que ponen en valor el patrimonio botánico y la figura del cardenal Despuig para celebrar el Día Europeo de los Jardines Históricos
El Govern aprueba el Decreto ley para paliar los efectos económicos en las Illes Balears de la guerra en Irán
Abierto el plazo para solicitar las ayudas para la organización de acontecimientos deportivos en temporada baja para los años 2026-2027
La Conselleria del Mar y del Ciclo del Agua refuerza el control del territorio con un nuevo servicio de drones
Liberan 15 ejemplares de tortuga mora en Calvià
Copyright © noticiasmallorca.es es una marca registrada. Todos los derechos reservados.